Gert Seinen ervaring en achtergrond inzet voor goede doelen
Mijn naam is Gert Seinen. Ik woon nu zo’n 15 jaar in Den Haag. Vanaf school begon mijn werkzame leven in de binnenvaart.
Ik heb vele jaren met veel plezier als schipper in de binnenvaart gewerkt.
Reizen naar Roemenie voor ondersteuning gezinnen
In de jaren 90 meerdere reizen naar Roemenië gemaakt om gezinnen te bemoedigen met voedselpakketten en kleding. De onvoorstelbare armoede, koude winters en stank staan mij nog helder voor de geest. Waar het ene gezin ondanks de armoede rijk was in de Heer, heb ik bij andere gezinnen mensen in de ogen gekeken die zonder hoop waren. Had nog nooit zoiets meegemaakt, dat je in de ogen van mensen kon zien dat ze zonder hoop waren. Was erg aangrijpend. Hun vooruitzicht was dan ook niet om blij van te worden. Toch merkte je wel de dankbaarheid als je weer iets voor hen kon betekenen.
Mijn verlangen om God te dienen en iets voor mensen te kunnen betekenen was gewekt.
Mercy Ships
Via via heb ik een aantal malen een week aan boord van de Anastasis van MercyShips gewerkt toen het schip voor onderhoud in Rotterdam lag. Uiteindelijk had ik iets met schepen. Dit heeft ertoe geleid dat we dit fulltime wilden doen. Wat aansprak is de ‘two hand of the gospel’ principe binnen Jeugd Met Een Opdracht. Mercy Ships maakte toen nog onderdeel uit van JMEO. De ene hand reikt uit door het evangelie te brengen terwijl de andere hand zorg draagt voor praktische ondersteuning.
Discipel Training School
Voordat we aan boord konden gaan hebben we een DTS in Nederland gedaan waarna de ‘outreach’ volgde in China. Eerst 6 weken Hong-Kong en aansluitend 6 weken in 2 verschillende provincies. Hier mooie dingen meegemaakt waarbij wij mensen tot geloof hebben zien komen.
Zeker in de provincies was het niet toegestaan om openlijk het evangelie te delen maar wij hadden toen zoiets van ‘ze kunnen ons hoogstens het land uitgooien’. Spannende momenten waren om bijvoorbeeld bijbels te smokkelen langs de douane tussen Hong-Kong en mainland China.
Aan boord van de Anastasis
Na de DTS aan boord gekomen van de Anastasis. Onze eerste bestemming was Conakry in Guinee West Afrika. Mijn functie was meewerkend hoofd van de plumbing & welding afdeling. In deze afdeling met ca 10 medewerkers zorgden wij voor herstel van alles wat kapot was aan het loodgieterswerk, pijpwerk en alle overige staalzaken. Zeker op een oud schip wat de Anastasis toen al was gaf dat handenvol werk.
Aan boord werden verschillende operaties kosteloos uitgevoerd. Bijvoorbeeld staaroperaties. Dit is een relatief kleine ingreep. Voor de patiënten in kwestie was dit het verschil tussen wel of niet kunnen zien én wel of niet kunnen werken. Niet werken is geen inkomen.
In Guinee is door MercyShips R&D team een hospitaal gebouwd. Al het leidingwerk hiervoor heb ik samen met een klein team verzorgd. Het begon met lokaal inkopen doen van de benodigde materialen. Hierdoor kwam ik voor het eerst in aanraking met hoe zaken in (west) Afrika in z’n werk gaan.
Na ca 5 maanden Guinee zijn wij naar Zuid-Afrika gevaren waar we na 13 dagen varen aankwamen in East London. Het doel was om een volledig nieuw airconditioning systeem te plaatsen, dit omdat de temperaturen in West Afrika zeker in het schip behoorlijk kunnen oplopen. Een constante temperatuur van ca 35 grC in je eigen hut is geen pretje.
In de eigen vrije tijd was er gelegenheid om mee te gaan met de outreach teams om het evangelie te brengen. Hier vaak aan meegedaan, ook in west Afrika. Ook om even van het schip af te kunnen zijn om zodoende het land en de mensen te kunnen ontmoeten.
Gambia – ziekenhuis bouwen en speeltoestellen
Na 9 maanden Zuid Afrika zijn wij naar Banjul in Gambia gevaren. In Serekunda is vanuit MercyShips een hospitaal gebouwd waarbij ik met een team wederom het leidingwerk en overige hand-en -spandiensten heb mogen verzorgen.
In mijn vrije tijd aan boord heb ik in de werkplaats diverse prefab speeltoestellen voor kinderen gemaakt die we met een team op een zaterdag geplaatst hebben. Dit betrof een gebied wat wij ‘handicapt’ village noemden, een compound waar gezinnen woonden waarvan een of meerdere personen gehandicapt waren.In de 2 jaar aan boord veel geleerd.
Naast het leren van de Afrikaanse manier van werken en denken en hoe daar als westerling op te reageren tot het leven aan boord in een communie met ca 350 mensen van ca 25 verschillende nationaliteiten. Ondanks de cultuurverschillen en de daaruit voortvloeiende zaken was er toch een opmerkelijke eenheid. Een eenheid die alleen maar kon bestaan door de Geest van God. Mooi waren de momenten van de wekelijkse gezamenlijke diensten op de donderdagavonden. Dit zodat teams op zondagmorgen de gelegenheid hadden om een lokale kerkdienst te bezoeken of mee te werken in het outreachteam.
Operations manager
Nu alweer 25 jaar terug in Nederland waarin ik diverse functies heb bekleed. Momenteel werkzaam als Operations Manager bij een leverancier van grote koelmachines.